Toimitusketjun johtamisen ytimessä
Tehokas toimittajarekisteri toimii keskeisenä välineenä yrityksen hankintatoimessa ja tukee koko organisaation tavoitteiden saavuttamista. Toimittajarekisteri ei ole vain staattinen tietovarasto, vaan se on sydän, joka vastaanottaa ja syöttää eteenpäin elintärkeää tietoa kaikkiin hankintaprosessin osa-alueisiin.
Riippumatta siitä, mitä Noventian työkaluja hankintatiiminne käyttää, toimittajarekisteri mahdollistaa ajantasaiset, johdonmukaiset ja luotettavat tiedot, jotka ovat saatavilla reaaliajassa.
Miten se toimii?
Noventian toimittajarekisteri on suunniteltu vastaamaan modernin hankintatoimen tarpeisiin. Noventian toimittajarekisterissä toimittajatietoja on helppo ylläpitää ja kategorisoida. Uusia toimittajia voidaan lisätä hankinnan toimesta tai toimittajat voidaan ohjata täyttämään rekisteröitymislomake.
Toimittajan perustietojen ylläpito onnistuu sekä hankintakäyttäjien toimesta että toimittajaportaalin kautta, jossa toimittajat voivat itse päivittää tietojaan.
Toimittajan perustietoja voidaan lisäksi rikastaa eri lähteistä saatavilla tiedoilla
- Noventian tarjoamien työkalujen kautta toimittajien taakse kertyy paljon tietoa. Erilaisilla kyselyillä voidaan selvittää toimittajien kyvykkyyksiä ja jakaa tietoa toimittajan suoriutumisesta.
- Ulkopuolisista datalähteistä voidaan tuoda tietoja integraatioiden kautta, esimerkiksi luottotietoja, sanktiotietoja, riskiluokituksia ym. Näin voidaan varmistaa, että yhteistyötä tehdään sellaisten toimittajien kanssa, jotka täyttävät lain vaatimukset ja hankintaorganisaation asettamat kriteerit.
Toimittajarekisteristä löytyviä toimittajia voidaan kategorisoida organisaation tarpeiden mukaan. Tämä mahdollistaa tehokkaat haut isostakin toimittajarekisteristä.
Noventian toimittajarekisteri mahdollistaa myös toimittajan elinkaaren hallinnan. Toimittaja voi siirtyä vaiheesta toiseen – esimerkiksi potentiaalisesta toimittajasta kumppaniksi – hankintavastaavan päätökseen tai saatavilla olevaan dataan pohjautuen.
Miksi se on hyvä?
Keskittämällä kriittiset toimittajatiedot yhteen helposti hallittavaan järjestelmään, mahdollistetaan tehokkaampi päätöksenteko ja strategisten tavoitteiden saavuttaminen. Johdolta voi esimerkiksi tulla linjaus vaaditusta vastuullisuustasosta. Toimittajarekisteristä voidaan nähdä, mitkä toimittajat täyttävät asetetut kriteerit.
Integroitavuus muihin järjestelmiin parantaa tiedon saatavuutta ja laadukkuutta, mikä puolestaan tehostaa koko organisaation toimintaa. Noventian toimittajarekisteri voidaan integroida myös eteenpäin, esimerkiksi käytössä olevaan ERP- tai raportointiratkaisuun.
Tehokas toimittajahallinta ei ainoastaan säästä aikaa ja resursseja hankintatiimiltä, vaan myös parantaa toimittajasuhteita. Viestintä hankinnan ja toimittajien välillä on sujuvaa ja tehokasta, kun oikeat kontaktit löytyvät helposti.
Toimittajien käsittely on johdonmukaista, kun kaikki tieto on yhdessä järjestelmässä ja toimintatavat ovat yhdenmukaisia. Kehityskeskustelut toimittajien kanssa voidaan perustaa konkreettisiin tietoihin toimittajan suoriutumisesta. Tiedon pohjalta voidaan myös tunnistaa riskejä ennakoivasti ja varmistaa yhteistyön jatkuvuus. Lisäksi esimerkiksi ”kumppanitoimittajastatus” voi tarjota kilpailuetua ja motivoida hyvään yhteistyöhön.
Yhteenveto
Noventian toimittajarekisteri on avain tehokkaaseen hankintatoimeen. Se tarjoaa keskitetyn ratkaisun, joka tukee koko organisaatiota ja mahdollistaa tietoisen päätöksenteon koko toimitusketjussa.
Olipa kyse uusien toimittajien kartoituksesta tai olemassa olevien toimittajasuhteiden hallinnasta, Noventian toimittajarekisterin kautta on mahdollista varmistaa, että käytössä on tarvittavat keinot hankinnan haasteiden kohtaamiseen ja liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseen.