Hankintatyökalujen megatrendit

Hankintamaailma on käymässä läpi merkittävää murrosta. Päivittäisessä keskustelussa erilaisten hankintaorganisaatioiden kanssa nousee toistuvasti esiin tiettyjä teemoja.
Kaksikko katsoo yhdessä kannettavan tietokoneen ruutua

Keskustelemme usein asiakkaiden kanssa vastuullisuusasioista ja miten voidaan tehokkaasti varmistaa toimitusketjujen vaatimustenmukaisuus osana riskienhallintaa, miten eri lähteistä saatavaa dataa voidaan hyödyntää tukemassa hankinnan päätöksentekoa ja miten organisaatio saa strategista etua työkalujen kautta.

Digitalisaatio, käyttäjien tarpeiden keskiöön asettaminen ja tehokkuuden lisääminen ohjaavat työkalujen kehitystä. Tässä blogissa pureudumme neljään keskeiseen megatrendiin, jotka muokkaavat hankintatyökalujen tulevaisuutta.

Toimittajahallinnan digitalisaatio – vastuullisuus ja riskienhallinta keskiössä

Toimittajien hallinta ei ole enää vain sopimusten ja hintojen vertailua tai yksittäisten kysymysten tekemistä. Erilaiset direktiivit ja asetukset edellyttävät organisaatioilta
järjestelmällistä ja laajaa työtä vaatimustenmukaisuuden ja vastuullisuuden varmistamisessa. Tehokkaan työkalun kautta hankintaorganisaatio voi hallita riskejä ja varmistaa, että toimittajat täyttävät vastuullisuus- ja vaatimustenmukaisuuskriteerit.

Toimittajahallinnan kautta yritys voi mm.:

  • Hallita tietoja toimittajaverkostosta
  • Selvittää toimittajien ympäristö-, sosiaalisia ja hallintoon liittyviä (ESG)
    vaatimuksia
  • Automatisoida vaatimustenmukaisuuden arviointia
  • Tehostaa riskienhallintaprosesseja toimittajien arvioinnin kautta

Organisaatiot, jotka panostavat toimittajahallinnan digitalisaatioon, pystyvät entistä paremmin vastaamaan yhä tiukempiin säännöksiin ja markkinoiden odotuksiin.

Käyttäjäystävällisyys – pääsy keskitettyyn tietoon kaikille organisaation käyttäjille

Työkalut eivät enää ole pelkästään hankintaosaston käyttöön tarkoitettuja. Hankintatiimi mahdollisesti hallinnoi tietoja ja kerää dataa eri lähteistä toimittajien taakse, mutta yhä useammin asiakkaamme ottavat työkalut laajemmin organisaationsa käyttöön. Koska tätä kautta työkaluille tulee enemmän satunnaisia käyttäjiä, pitää
työkalujen olla intuitiivisia ja helposti omaksuttavia. Näin koko organisaatio voi hyödyntää niitä tehokkaasti.

Käyttäjäystävällisyys tarkoittaa muun muassa:

  • Selkeää käyttöliittymää, joka vähentää koulutuksen tarvetta
  • Suoraan työkalusta löytyviä ohjeistuksia
  • Erilaisia käyttäjärooleja
  • Käyttäjäkokemuksen suunnittelua, joka asettaa käyttäjien arjen tarpeet
    etusijalle

Kun työkaluista tulee aidosti helppokäyttöisiä, niiden käyttö organisaatiossa yleistyy, mikä johtaa parempiin tuloksiin ja yhtenäisempiin toimintatapoihin.

Järjestelmien integroitavuus – tehokkuutta datan saumattomalla hyödyntämisellä

Organisaatiot käyttävät hankintatyökalujen ohella tänä päivänä lukuisia muita ohjelmistoja, kuten esimerkiksi ERP- ja BI-järjestelmiä. Hankintatiimeillä on käytössää myös monia ulkoisia datalähteitä esimerkiksi yritystietojen tarkistamiseen, toimittajien riskiluokitteluun ja taloudellisten mittarien selvittämiseen. Hankintatyökalu ei voi
toimia irrallisena saarekkeena, vaan työkalun on integroiduttava sujuvasti muihin järjestelmiin.

Integroitavuus mahdollistaa:

  • Tiedonsiirron ulkoisten datalähteiden, kuten erilaisten toimittajatietokantojen
    kanssa
  • Yksinkertaisemman tiedonkulun organisaation sisällä
  • Paremmat analytiikkaratkaisut, kun tiedot eri lähteistä yhdistyvät


Integroidut järjestelmät tukevat kokonaisvaltaista liiketoiminnan kehittämistä ja parantavat päätöksentekoa.

Kustannustehokkuus ja arvon tuotto – ei vain säästöjä, vaan strategista etua

Perinteinen näkemys hankinnoista on keskittynyt kustannusten minimointiin. Tämä
tarve ei ole poistunut, mutta modernit hankintatyökalut pyrkivät tuottamaan lisäarvoa,
joka tukee organisaation strategisia tavoitteita.

Tämä tarkoittaa mm.:

  • Parempia neuvotteluasemia toimittajien kanssa saatavilla olevaan dataan
    perustuen
  • Ennakoivaa analytiikkaa, joka tunnistaa riskejä ja kehitysmahdollisuuksia
  • Kustannusten lisäksi myös innovaatioiden ja yhteistyömahdollisuuksien
    priorisointia


Kun hankintatyökalut on suunniteltu tuottamaan arvoa kaikilla tasoilla, ne muuttuvat
pelkistä operatiivisista välineistä strategisiksi voimavaroiksi.

Yhteenveto – Kohti innovatiivisempaa hankintaympäristöä

Hankintatyökalujen kehitys on siirtymässä kohti monipuolisempia, käyttäjälähtöisempiä ja tehokkaampia ratkaisuja. Näiden megatrendien ymmärtäminen auttaa meitä kehittämään työkaluja yhteistyössä asiakkaidemme kanssa oikeaan suuntaan. Hankintatyökaluihin liittyvien megatrendien lisäksi koko digitaalista maailmaa muokkaa tekoälyn tuominen avuksi tiedonhallintaan ja analysointiin. Mitä tämä voi hankintatyökalussa mahdollistaa? Tästä kerromme lisää myöhemmin.

Haluatko organisaatiosi pysyvän ajan tasalla? Nyt on aika päivittää toimintatapoja ja hyödyntää teknologian mahdollisuudet täysimääräisesti.

Ota yhteyttä ja tutustu palveluihimme!

Search
Noventian porukka pöydän äärellä

Hankinnan tukena

Autamme tuhansia hankinnan ammattilaisia onnistumaan hankinnan hommissa. Olemme mielellämme apunasi kaikissa sähköiseen hankintaan, toimittajahallintaan ja hankintasopimusten hallintaan liittyvissä kysymyksissä.